Dizajneri Danas : Ronan and Erwan Bouroullec

Od svog najranijeg rada krajem devedesetih, francuska braća Ronan i Ervan uneli su svežu energiju u dizajn. Dok većina novih predmeta predstavlja varijacije postojećih, najtalentovaniji duo francuske dizajn scene razvija potpuno originalne proizvode – a dodatan plus je što je njih dvojica. U današnjem svetu gde praktični zahtevi diktiraju cenu, sigurnosne propise i distribucije nametnute masovnim industrijskim mašinama i tržištem, posao je teži dizajnerima, što je možda razlog zašto je bilo mnogo braće u sveti dizajnu: od italijanskih Castiglionis i Colombos do brazilskog Campanasa. Ronan i Ervan Bouroullec, su ubrzo su shvatili, kako je svaki radio i na projektima drugih, da je bilo više smisla kombinovati njihove talente.neli

Iako su bratske razlike uobičajene, oni najbolje razvijaju ideje kroz zajedničku diskusiju i dijalog, omogućavajući im da rigoroznije analiziraju najsitnije detalje i pritisnu jedni druge da idu dalje, a ništa ne napušta njihov studio dok se obojica ne potpišu.

Polazeći od osnove pronalaženja pravog balansa među brojnim parametrima dizajna koji idu u svaki projekat, braća iz Pariza sagradila su posao od omogućavanja korisnicima da zadovolje svoju želju da preuzmu ideju dizajnera i da ga personalizuju, umesto da se rešavaju isto što i svi ostali. Umesto da se oslanjaju na druge da donose odluke za njih, potrošači žele da preuzmu kontrolu i prilagođavaju određene elemente svog života, ostave svoj kreativni pečat. Bouroulleci prepoznaju da se potrebe nesumnjivo menjaju tokom vremena, tako da proizvod mora biti dovoljno fleksibilan da se i promeni. Njihov rad prožima apsolutnu kontrolu nad njihovim sredstvima i potpuno ponovljenom konvencijom, u procesu promene percepcije ljudi o onome što zamišljaju svoje domove i radna okruženja.

Kroz intenzivnu koncentraciju, braća posvećuju puno svoje energije iskorisćavajući jedinstvenu prirodu objekta. U svom studiju, koji je više kao laboratorija, oni i njihovi asistenti oblikuju, seku, lepe, šiju, crtaju, izračunavaju. Prave, poništavaju, ponovo rade, prilagođavaju, poboljšavaju.

Ervan kaže: “Mi težimo ka određenom minimumu. Na francuskom, kažete ‘Epure’ (bez prisutnosti), što znači nešto što je stvarno lagano, a ne previše slojevito. Tražimo dobru sintezu na neki način, tako da je većina naših delova prilično gusta. Pokušavaju da ne koriste previše oblika ili materijala i da budu prilično radikalni. Deo rešenja je stvarno iznošenje svega što nije potrebno. “

Rođeni u ruralnoj Britaniji, Bouroulleci su retko napuštali region dok se Ronan nije preselio u Pariz da bi studirao dizajn. Dobio je svoje veliko predstavljenje 1997. godine, kada je njegova kuhinja predstavljena na Pariskom sajmu nameštaja, dizajniranoj za prilagođavanje od strane svojih vlasnika, koji mogu dodati fioke, radne ploče, kuke i police do osnovnog rama, što bi trebalo da bude rastavljeno i uzeto ukoliko bi se preselili, tada je bio primećen od strane Giulia Cappellinija. Ervan, koji je studirao umetnost, potom se pridružio Ronanu 1999. godine.

Ronan je zadivljen načinima života nomada čiji šatori i nameštaj predstavljaju pragmatična, ergonomska, skromna i rafinirana rešenja koja stvaraju atmosferu i pokazaju poštovanje prema životnoj sredini. U vremenu u kojem sve veći broj ljudi živi i radi na istom prostoru ili deli kancelarije otvorenog plana, moramo biti u stanju da definišemo i podelimo prostore sa nečim što je svestrano i lako se može postaviti, kretati, proširiti ili skinuti. Tako braća iznova izmišljaju tradicionalne vrste nameštaja tako što ih stvaraju na način koji je posebno pogodan za generaciju koja se nikada ne zadržava. “Mi puno razmišljamo o dinamičkom kretanju, kako ući u zgradu, brzo srediti stambeni prostor ili nestati, ako želite”, napominje Ervan.

Ispitivajući naše svakodnevne navike i savremeni stil života, oni stvaraju predmete za stalno promenljivu, fleksibilnu sredinu. Ali Bouroulleci žele da održe potpunu kontrolu nad svojim radom, tako da odbijaju puno ponuda i biraju najbolje i najinteresantnije, radeći na nekoliko projekata (ne više od 20 istovremeno) i izgradnji dugoročnih odnosa sa klijentima koji dele iste filozofije. Ervan napominje: “Bolje se poznajemo, bolji rezultat dobijemo”.

Rad braće Bouroullec karakteriše njihova jednostavnost, originalnost i celokupnost. Oni se fokusiraju na postizanje ravnoteže i finoće u svom radu i poseduju neizmernu posvećenost kvalitetu. Braća blisko sarađuju sa Kvadratom na raznim projektima, uključujući tekstilne zidne sisteme i proizvode, enterijere i instalacije. Tepih Semis je proistekao kao posebno karakterističan proizvod iz ove saradnje.

Tepih Semis je vežba u tačkama i taktilnosti, rezultat dve godine intenzivnog istraživanja ovih dizajnera. Geometrijski poravnat i postavljen u različitim ritmovima promenom gustina i visina čvorova ugrađene površine, rezultirajući vizuelni efekat je jedan od apstraktnih pejzaža, pogled na vazdušne linije na polju.

Izrađena od ručne tibetanske vune, izgradnja Semis-a traje puno vremena, koristeći finu – ipak izuzetno jaku – tehniku tibetanskog veza. Za tepih od 200 cm, tri tkača rade zajedno i završavaju samo 7 cm dnevno.

Iz saradnje sa Kvadratom, braća Bouroullec su takođe dizajnirali i: Cloud – inovativni, sofisticirani i šareni koncept novih pločica za kuću i Ready Made zavese, kompletnu i jednostavnu instalaciju koja sadrži sve što vam je potrebno za pravljenje sopstvenih zavesa.

Serija Ploum sofa predstavlja rezultat istraživanja, između francuske kompanije Ligne Roset i braće, što dovodi do specifične kombinacije dva materijala koja se zajednički koriste: elastična tkanina koja pokriva tapeciranje ultra-fleksibilne pene.

Skica, crtež i fotografija su tri glavna alata braće Bouroullec. Ronan ne napušta kuću bez papira u džepu. Braća stalno crtaju, popunjavaju stranice uvek prisutnog sketchbook-a, ili njenog odsustva, salveta, papira – šta god im se nalazi u blizini. Ronan i Ervan objašnjavaju njihovu skoro opsesivnu potrebu za crtanjem ukazujući na jedan od načela dizajnerske profesije: optimizam. Dizajneri, po definiciji, podstiču nadu, jer predviđaju nešto što bi trebalo poboljšati postojeće okruženje i poboljšati naše svakodnevne živote. Ali, su takođe suočeni sa stvarnošću posla, a tada koriste crtež kao sredstvo da pobegnu od onoga što može ponekad biti hiperracionalna industrija.

Proizvodi Ligne Roseta i Kvadrat dostupni su u GIR Store, Trešnjinog cveta 5, Beograd.