Iza stolica: Ljubavna priča izmedju Čarlsa i Rej Ims

Od sredine 1950-ih godina prošlog veka, gde je bio moderan par koji je imao zabavu, u sobi je verovatno bila i stolica Ims. Bez obzira da li je to bila luksuzna lounge stolica od crne kože ili minimalistička napravljena od sjajne plastike, ovi komadi postali su nezaobilazni u svakom enterijeru.

Iza te estetike stajao je podjednako moderan par: Čarls i Rej Ims, čije je umetničko partnerstvo potreslo i svet dizajna i konvencionalni pojam romantične saradnje.

U kratkom filmu 1972.godine pod nazivom “Design Q&A”, Čarls Ims dao je odgovore na seriju pitanja o dizajnu, polje u kojem su on i njegova supruga Rej predvideli sve – od medicinskih splavova i sedišta za aerodrome do stanova sa niskim troškovima i dečije igračke.

“Kakva je Vaša definicija dizajna, gospodine Ims?”, pitala ga je Madam L’Amic.

“Mogao bi se opisati kao plan za uređivanje elemenata za postizanje određene svrhe”, odgovorio je Čarls.

Madam L’Amic: Koje su granice dizajna?

Čarls Ims : Koje su granice problema?

Ovo Ims-sko razumevanje dizajna kao rešenja, a ne luksuza – kao nešto što se tiče industrije i umetnosti – obuhvata jedinstvenu filozofiju i ogroman uticaj Čarlsa i Rej, tima muža i žene čija je lakoća dodira i kalifornijska radost življenja inficira savremene kancelarije i domove.

Rej Kaiser i Čarls Ims su se upoznali 1940. godine u školi umetnosti u Mičigenu. Ims se zaljubio u duboko i iznenadno u radoznalu slikarku i nastavio je da joj se udvara uprkos svom braku i nedavnom rođenju ćerke. Na kraju dugotrajnog udvaranja, konačni zahtev Imsa došao je kroz pismo :

“Draga gospođice Kaiser, imam 34 godina(skoro), i (opet) sam slobodan. Vrlo te volim i želeo bih uskoro* da te oženim.  Ne mogu obećati da ćemo se vrlo dobro slagati. – ali ako dobijem šansu, sigurno ću i u paklu pokušavati.

* uskoro znači vrlo brzo.

Koja je veličina ovog prsta?

Poljubac xxxxxxxxxxx

Čarli “

Za ovaj poslednji pokušaj, Kaiser je odgovorila da.

Novi par kreće da se kući i kupuje u stanu u Los Anđelesu. Njihov zajednički fokus je bio učenje od Čarlsove nagrađivane stolice od šperploče, kreirane sa arhitektom Eero Saarinenom za MoMA takmičenje 1940. godine, i kretanje izvan umetnosti i u domenu masovnog konzumerizma putem novih proizvodnih metoda. Iskusni napori na kraju su doveli do njegovog komercijalnog uspeha – kauči i linije nameštaja brzo prate taj uspeh, a Ims je postao sinonim za domaćinstvo. Zahvaljujući finansijskom uspehu, Čarls i Rej su otišli ​​da rade na masovnoj studio-radionici u Veneciji, Kalifornija. Od nameštaja do velikih projekata arhitekture, kao što je IBM Pavilion za sajam Njujorka u svetu 1964-1965, Rej i Čarls su gurali kreativne granice pomoću neizrečene veze i razigrane estetike.

Poznata šala je da je Čarls bio arhitekta koji nikada nije završio arhitektonsku školu, dok je Rej bila slikarka koja nikad nije slikala. U stvarnosti, svaki prostor bio je platno za Rej, dok je uzimala Čarlsove projekte izvan ograničenja crno-belih i tako donela stalan tok idejau njihovom radu.

Njihovo uverenje da svakodnevni objekti mogu da definišu i pruže značenje čini ih jednim od najtrajnijih kreativnih snaga 20. veka. Predvideli su budućnost iako nisu mogli da ga opišu.

Madam L’Amic: Kakva je budućnost dizajna?

Čarls Ims : Montaža slika sa voćem, biljkama i cvijećem, kao da ukazuje na to kako je inkapsulacija funkcije i lepote zaista bila oko nas.

Nakon života zajedno, Čarls je umro 21. avgusta 1978. godine. Nakon toga, Rej je završila sve projekte koje su započeli zajedno pre nego što je zauvek napustila svet dizajna i posvetila svoj život komunikaciji teorije i prakse putem razgovora i pisanja. Umrla je 21. avgusta 1988.godine, deset godina nakon smrti njenog voljenog supruga.

” Ljubav i disciplina doveli su do predivnog okruženja i dobrog života” – Čarls Ims