Ukršteni GIR dizajnerski intervju: Autori, Presek, Chudes

Donosimo vam tri isprepletana dizajnerska dijaloga sa autorima koji su bili deo nove GIR kolekcije, a druge po redu predstavljamo članove tri domaća studija: Presek, Chudes i Autore.

O novoj GIR kolekciji od jasenovog drveta već smo pisali, pri čemu smo o detaljima razgovarali sa Bojanom Radovićem, a prošle nedelje u prvom u nizu intervjua govorili smo o radu Miljane Nikolić i Marka Oljače. Ovoga puta vam predstavljamo tri studija koji su takođe direktno učestvovali u stvaranju pojedinačnih komada GIR-ovog mladog i unikatnog brenda nameštaja: Đorđa Čukanovića – koji predstavlja studio Chudes, Autore – koji su između ostalog odgovorni za prepoznatljivi izgled GIR store-a, i studio Presek, koji je učestvovao u art direkciji i pripremi kataloga za novu kolekciju.

Autori

Studio su osnovali Dijana Novaković (1983), Maja Trbović (1984), Aleksandra Nikitin (1983) i Dušan Nenadović (1982), 2008. godine, u Beogradu, nakon zajedničkog rada na studijama arhitekture. Rad studija podrazumeva različite projekte iz oblasti arhitekture, enterijera i dizajna nameštaja.

Možda je najveći izazov bio ispratiti proces proizvodnje komada nameštaja od punog drveta po našem nacrtu, po najvišim standardima i u jednom sistemu u kakvom do tog trenutka nismo imali prilike da se oprobamo.

Maša: Vaša saradnja sa GIR-om ima već neku tradiciju, uslovno rečeno: učestvovali ste u kreiranju GIR store-a još pre nekoliko godina. Šta je za vas bio izazov prilikom tog rada?

Autori: Zapravo je bilo veoma zahvalno raditi na tom projektu enterijera jer smo pre inicijalne faze projektovanja posetili fabriku GIR u Kraljevu i vratili se puni utisaka. Kada je enterijer bio gotovo spreman, fabrika je izbacila i prve made to order komade nameštaja koje smo specijalno radili za ovaj enterijer.
Možda je najveći izazov bio ispratiti proces proizvodnje komada nameštaja od punog drveta po našem nacrtu, po najvišim standardima i u jednom sistemu u kakvom do tog trenutka nismo imali prilike da se oprobamo.

Maša: Ovog puta ujedinili ste se oko komada nameštaja iz nove kolekcije – sofe. Recite nam nešto o procesu rada: koliko je trajao, kako ste se odlučili za baš taj komad?

Autori: Proces izrade jednog komada nameštaja je priča koja bi da ostane beskrajna, ali je uprkos tome preseku rokovi jer nikome nije u interesu da ona pređe u neisplativu igru.
Naši komadi koji se sada nalaze u GIR kolekciji su sa liste proizvoda koje smo do sada imali priliku da radimo zadovoljili najviše kriterijume za masovnu proizvodnju. Na osnovu toga su odabrani.
Nakon susreta sa sistemom kakav je GIR, morali smo da prilagodimo i usavršimo te komade u saradnji sa razvojnim timom kraljevačke fabrike.

Maša: Koje osobine mora, po vama, da ima jedan funkcionalan komad nameštaja?

Autori: Kada kažete funkcionalan onda to podrazumeva mnoge stvari kao što je recimo mala transportna kubikaža i težina, pa recimo velika istrajnost i udobnost, što je sve u direktnoj vezi sa kvalitetom materijala i znanjem koje je usađeno u svaku spojnicu na komadu.
Na kraju bi bilo idealno da se rezultat čita kao jednopotezno rešenje urađeno sa velikom lakoćom bez obzira na sve poteškoće u procesu izrade.

Presek

Studio Presek je stacioniran i oformljen u Beogradu 2013 godine. Studio su osnovale diplomirane arhitekte unutrašnje arhitekture Miroslava Đorđević i Ksenija Josifović. Filozofija dizajna bazira se na jednostavnosti forme, velikoj posvećenosti detalju i odabiru materijala, kao i ravnoteži oblikovanja objekta iz razlicitih perspektiva karaktera, a srodnih senzibiliteta autora. Njihov dizajn je oblikovno tretiran sa namerom da se postigne idealan sklad između tradicionalnog i savremenog. Presek je multidsciplinarni dizajn studio, domen njihovog rada obuhvata industrijski dizajn proizvoda, enterijera, set dizajn, artdirekciju, dizajn ambalaže itd.

Opozit ogledalo kakrakteriše jednostavna igra linije i površine čistog minimalističkog izgleda. Igra punog i praznog, svedena  je na odnos čelicne cevi koja gradi O konstrukciju i balansira u kombinaciji sa ogledalskim punim krugom. Ta kombinacija rezultirala je lepotom balansa između punog i praznog. Ovo ogledalo prilagodljivo je svakom tipu prostora, javnom ili privatnom. Opozit ogledalo pruza mogućnost odlaganja raznih aksesoara sa stilom. Na 54. Beogradskom sajmu nameštaja, 2016. godine, Opozit ogledalo je dobilo nagradu Zlatni ključ, za najbolje prateće elemente enterijera. Proizvod je dizajniran za GIR.

Kotlić lampa je produkt stilizacije upotrebnih predmeta koji se koriste u svakodnevnom životu, a deo su srpske tradicije i kulture. Geometrijska svedenost ovih predmeta omogućila nam je igru u vidu minimalnih intervencija i laku primenljivost na novi objekat – lampu. Forma tronožca često je zastupljena u predmetima pokućstva u Srbiji: hoklicama, čivilucima, tronožac u ulozi nosećeg elementa kazana za kuvanje, itd, dok je u našoj interpretaciji tronožac noseća konstrukcija sijalice koja slobodno visi u prostoru. Lampa je montažno-demontažna.

Sto sinteza je stilizacija mladog drveta sa metalnom potporom, kako bi se ono zdravo razvijalo i u tom procesu bilo zaštićeno. Konstrukcija stola pruža snažnu strukturu koja nosi ploču stola, ali ujedno ona gradi i integrisanu činiju za voće koja se nalazi iznad same ploče. Elegancija tankih žica koje grade konstrukciju savršena je u kombinaciji sa punoćom drvene ploče. Ta kombinacija rezultirala je lepotom balansa između punog i praznog. Ovaj sto je prilagodljiv svakom tipu prostora, javnom ili privatnom. Sinteza će skladištiti vaše omiljeno voće ili biljku i šoljice kafe sa stilom.

Da je GIR osoba, bila bi inteligentna i uzbudljiva, ali nenametljiva, jedna od onih sa kojima želis da komuniciraš na duže staze, koja ne otkriva sve svoje kvalitete na prvu loptu, vec te vuče da je istražis.

Maša: Učestvovale ste u art direkciji i pripremi kataloga za novu kolekciju, ali ste i deo te kolekcije. Kako se razlikuju vaši pristupi kada se radi o ovim različitim delatnostima, u koje je GIR uključen?

Presek: Svaka od ovih disciplina zahteva drugačiji proces, pristup radu i na specifičan način je zanimljiva. Oba pristupa se svode na to da se prvenstveno isprati filozofija GIR brenda. Nameštaj je disciplina koja mora zadovoljiti više kriterijuma: funkcionalnost, estetiku, karakternost, ali ne i nametljivost. Sa druge strane, scenografija je prostorna instalacija koja ima za zadatak da objedini i estetski zaokruži celokupni identitet svih objekata u masi koji su autorstvo različitih dizajnera, što stvara dodatni pritisak, ali i izazov.

Maša: Da li osećate da postoji neka osobina/motiv koja objedinjuje sve proizvode iz prve kolekcije iza koje GIR stoji i kao brend i kao proizvođač?

Presek: GIR brend se svakako može pohvaliti visokokvalitetnom proizvodnjom, materijalima koje koriste, kao i završnom obradom koja je besprekorna. Da je GIR osoba, bila bi inteligentna i uzbudljiva, ali nenametljiva, jedna od onih sa kojima želis da komuniciraš na duže staze, koja ne otkriva sve svoje kvalitete na prvu loptu, vec te vuče da je istražis.

Maša: Recite nam nešto o komadima koji ste dizajnirale: šta vas je inspirisalo i koliko se on promenio od inicijalne zamisli do finalnog rešenja?

Presek: Obzirom na genijalne tehnologe iz GIR-a i saradnju koju smo imale sa njima, apsolutno smo zadovoljne kako je tekao taj proces od ideje do finalne optimizacije proizvoda. Vizuelno su svi proizvodi zadržali svoju prvenstvenu formu, iako je došlo do modifikacije nekih tehničkih detalja.

Đorđe Čukanović – Chudes studio

Chudes je studio specializovan za dizajn nameštaja. Sarađujemo sa kompanijama, brendovima i radionicama na projektima različitih dimenzija, nudimo sofisticirana rešenja dizajna i proizvodnih procesa, od nacrta do finalnog proizvoda, trudeći se da svakom klijentu obezbedimo individualan pristup.

Ovakav pristup sam po sebi zahteva kompromise, ali obzirom da GIR ima izvanredan park mašina koji prati najnovije svetske trendove i tehnologije, kompromis je sveden na minimum.

Maša: Radio si kao industrijski dizajner za brendove sa kojima GIR sarađuje kao proizvođač, a sada imaš u kolekciji svoj proizvod. Da li su procesi rada na ovim komadima različiti i zašto?

Đorđe: Chudes studio se trudi da svakom klijentu pruži individualni pristup kako bi na najbolji način predstavili identitet odredjenog brenda kroz proizvod ili kolekciju. Procesi su veoma različiti, prvenstveno zbog razlika u identitetu brendova, emocija koje žele da kroz proizvode  prenesu na svoje kupce kao i razlika u materijalima koje koriste.

Maša: Koje kompromise moraš, a koje ne želiš da pravišiš prilikom kreiranja proizvoda potpisuješ?

Đorđe: Dizajn ne predstavlja samo estetika proizvoda već čitav niz procesa, od početne ideje do finalnog proizvoda. koji moraju biti uskladjeni od samog početka. Iz tog razloga, veoma je bitno da već prilikom početne ideje imamo predstavu kako će svaki element biti napravljen, koje mašine i alati su potrebni da bi obrada materijala bila izvodljiva na željeni način.
Ovakav pristup sam po sebi zahteva kompromise, ali obzirom da GIR ima izvanredan park mašina koji prati najnovije svetske trendove i tehnologije, kompromis je sveden na minimum.

Maša: Šta su najveći izazovi vezano za jasen, koji je jedan od glavnih temelja GIR kolekcije?

Đorđe: Masiv je material sa kojim morate da sarađujete. Ne možete ga prisiliti na nešto za šta on nije spreman ili obraditi na način koji on ne dozvoljava, tako da je sama konstrukcija jako veliki izazov, a u isto vreme i osnova svakog proizvoda. Kod takvog proizvoda, klijent kupuje “živ” proizvod, koji će se, koliko god da postoji, tako i ponašati. Svi zasebni elementi će individualno menjati dimenziju i zapreminu sa svakom promenom temperature i vlage. Organizovati takve elemente u celini – a da se pritom dozvole i predvide sve individualne promene, i ne naruši struktura i jačina gotovog proizvoda – definitivno predstavlja najveći izazov.

GIR kolekcija je dostupna u Trešnjinog cveta broj 5.
Posetite nas!