Ikone 20.veka : Charlotte Perriand

Zajedno sa Žanom Pruveom, Pjerom Žanereom i Le Korbizijom, Šarlot Perijan (1903-1999) se smatra jednom od najznačajnijih arhitekti I dizajnera nameštaja sredinom 20. veka. Žan Pruve je govorio da je ona među retkim dizajnerima koji su blagosloveni sa spontanim, harmoničnim I savremenim mislima.

„Umetnost stanovanja je i umetnost življenja.“

Šarlot Perijan je rođena u Parizu, u Francuskoj, otac joj je bio mornar, a majka krojačica visoke mode. Njena učiteljica u srednjoj školi je vrlo rano primetila njene sposobnosti crtanja, a njena majka ju je na kraju ohrabrila da se upiše u Ecole de L’Union Centrale de Arts Decoratifs ( „Škola Centralne unije dekorativnih umetnosti“ ) 1920. godine I to na smer –  dizajn nameštaja. Jedan od njenih učitelja u ovom periodu bio je čuveni dizajner enterijera Art Deka Henri Rapin.

Nakon fakulteta, Šarlot je nastavila svoje obrazovanje kroz pohađanje odeljenja u robnim kućama koje su imale radionice dizajna. Otišla je i na predavanja Mauricia Dufrenea, direktora studija „La Maitrise“. Godine 1925. njeni projekti iz školskog rada izabrani su da budu deo Međunarodne izložbe umetnosti.

“ Ja sam za timski rad. Veoma sam zainteresovan za život kuća. Sve je stvoreno iznutra, ako hoćete – potrebe, gestovi, harmonije, euforični aranžmani, ako je moguće – u odnosu na okruženje.“

Šarlot Perijan ima punopravno članstvo u avangardnom kulturnom pokretu koji je, od prvih decenija dvadesetog veka, doveo do duboke promene u estetskim vrednostima i doveo do stvarne moderne osetljivosti prema svakodnevnom životu. U tom kontekstu, njen specifični doprinos se fokusira na unutrašnju kompoziciju, zamišljenu kao stvaranje novog načina života, koji i dan danas predstavlja savremen dizajn. U sferi istorije enterijera dvadesetog veka, dolazak modernizma omogućio je preduzetničku hrabrost ovog istinskog reformatora dizajna enterijera.

Bar under the roof

Na početku svoje profesionalne karijere kritičari su je pohvalili za projekat Bar under the roof, izloženom u Salonu d’Automne 1927.godine, koji je bio u potpunosti izradjen od niklovanog bakra i anodiziranog aluminijuma. Iste godine, kada je imala samo 24 godine, započela je desetogodišnju saradnju sa Le Korbizijeom i Žanereom, u čuvenim dizajnerskim studijima na aveniji Rue de Sevres 35 u Parizu.

Portret Šarlot Perijan, Le Korbizijea i Pjera Žanerea.

Njeno prisustvo u studiju Le Corbusier vidljivo je u svim komadima nameštaja dizajniranim sa njim i sa Pierre Jeanneretom: i tada je Šarlot postala kamen temeljac u reformskom projektu koji promoviše arhitekturu, dodajući posebnu dimenziju humanosti često hladnom racionalizmu Le Korbizijea. U svojim produktima uspeva da animira osnovnu supstancu svakodnevnog života novim estetskim vrednostima: posebno njen talenat i intuicija u otkrivanju i upotrebi novih materijala. Godine 1928. zajedno sa Korbizijeom I Žanereom, dizajnirala je tri stolice prema principima da je stolica „mašina za sjedenje“, te je svaka stolica imala različite pozicije za različite zadatke. Na Korbizijeovu molbu, napravljena je stolica za razgovor: B301 stolica; druga za opuštanje: LC2 Grand Confort stolica; i poslednja stolica za spavanje: ležaljka B306.

B301 stolica
Skica LC4 modela. Originalni prototipi su kreirani za enterijer „Villa Church“ paviljona.

„Postoji jedna stvar koju nikad nisam uradila, a to je bila flert. To jest, nisam se time bavila, stvarala sam i proizvodila, a moj posao je bio važan.“

Desetogodišnja saradnja sa Korbizijeom i Žanereom, kao i njeno japansko iskustvo predstavljaju periode intenzivne kreativnosti u životu ove umetnice. Tokom svog dugog boravka na Dalekom istoku 1940 – 1946, ona u potpunosti otkriva svoj umetnički talenat, kroz reinterpretaciju stvarnosti života kako bi odrazila i tradiciju i modernizam. Putovala je u Japan kao zvanični savetnik za industrijski dizajn pri Ministarstvu trgovine i industrije. Na primer, vredno je pomenuti nameštaj proizveden korišćenjem tradicionalnih tehnika prerade bambusa, sposoban da poboljša nove oblike koji su već eksperimentisani upotrebom čelične cevi.

Tokyo lounge stolica

Priča o Tokyo Lounge stolici je priča o putovanjima, snovima, razgovorima između jednog načina gledanja i razmišljanja o svetu i drugog. Donoseći mekani dodir njene ruke, inspirisana orijentom u tehnološki prefinjenom dizajnu, Šarlot se povukala iz oštrih ivica modernizma i ponovo se angažovao u prirodnom svetu. Uspela je da postigne ne samo ravnotežu, već i duboku sinergiju kulture i prirode.

Skijališta u Les Arksu u Savoji bila su njeno remek-delo, kombinovala je interese u prefabrikaciji, standardizaciji, industrijalizaciji i planinskoj arhitekturi, a zbog toga predstavlja vrhunac njene karijere. Pošto su gosti provodili većinu vremena na otvorenom, Šarlot je dizajnirala minimalne sobe i to je bio zaštitni znak njenog dizajna. Umesto toga, zgrade imaju velike prostore koji su otvoreni za prirodu.

Šarlot Perijan je bila žena bezgraničnog dizajna i neumorno radila na tome da svoja iskustva sveta, kroz dizajn, pretvori u vizije savremenog života. Bila je arhitekta, umetnik, putnik, dizajner i urbanista. Umrla je tri dana nakon 96. rođendana 1999. godine.