Ikone 20. veka: Jasper Morrison

Jasper Morrison je jedan od najuticajnijih dizajn ikona prošlih decencija. Sa svojim nekadašnjim studentima: Konstantin Grčić, Hella Jongerius, Satyendra Pakhale, i Ronan & Erwan Bouroullec, Jasper radi na razvoju serijske proizvodnje, imajući u vidu principe dobrog dizajna (o kojima smo ranije već pričali u okviru Diter Ramsovih 10 pravila dobrog dizajna)

Morisonova dizajn filozofija se bazira na nepretenciozne funkcionalne proizvode koji „rade svoj posao bez da poremete atmosferu“ – kako bi on rekao. Diplomirao na fakultetu Kingston Polytechnic Design School 1982. godine, i studirao je na univerzitetu umetnosti u Berlinu (ranije poznat kao Hochschule für Bildende Künste).

Ranije smo govorili o principima dobrog dizajna, a Jasper Morrison je poznat po razmišljanju izvan kutije, i sa Naoto Fukasawa-om (japanski industrijski dizajner i profesor) je redefinisao šta „dobar dizajn“ treba da bude. Naoto i Jasper su iskoristili novi termin tzv „super normal“ dizajn koji po njihovom mišljenju odgovara na pitanje šta zapravo dobar dizajn treba da bude. Morison je razvio nekoliko projekata za važne kompanije poput Vitra (All Plastic Chair, the Soft Modular Sofa, HAL Chair family and many more). Možete videti njegove dizajne u MoMI i u raznim kolekcijama širom sveta.

Jasper Morrison važi za jednog od najuticajnijih i najuspešnijih industrijskih dizajnera prošlih decenija. Time što je sveo dizajn na minimum, zapravo mu je dodao funkcionalnu i odgovornu kompoziciju. U prilog tome ide i činjenica da se svaki dizajnirani proizvod kreira po istim pravilima a to su: bezvremenost, kvalitet i izdržljivost.

Kad prvi put vidite „All Plastic Chair“ od dizajnera Jasper Morrison-a odmah podseća na klasičnu drvenu stolicu. Jasper Morrison se, dizajnirajući minimalističke proizvode, zalaže se za i dodatak „avangardnog nasleđa“ te je sam objekt zaista jednostavan, ali neobičan – i to je možda najjednostavniji način da se opiše „Super Normal“ dizajn.  Stolica „All Plastic chair“ je nastala u okviru saradnje sa kompanijom Vitra, a ono što je čini tako posebnom je pažljiva kombinacija pažljivo usavršenih materijala i dizajn koji je u biti tradicionalan.

Kada je reč o dizajnu, Morrison se takođe oprobao i u dizajnu enterijera, opremivši Herzog & de Meuron-designed VitraHaus (Vitra Campus in Weil am Rhein). U okviru ovog prostora od 150m2, Jasper Morrison je iskoristio i svoje “super-natural” proizvode kao i proizvode drugih dizajnera i kreirao dom za fiktivnog karaktera “Allard Pierson”.

„Ovo je stan Allarda Piersona, apstraktnog umetnika koji ne izlaže svoje skulpture, jer nikoga više ne zanima apstraktna umetnost, te on svoje skulpture čuva kod njih kod kuće i povremeno poziva ljude na večeru, da im pokaže svoja nova dela.“ – Jasper Morrison

Pokazavši nam da se tehnologija može koristiti za kreativne i inovativne proizvode, Jasper Morrison se udružio s kompanijom Penguin kako bi stvorio policu koja spaja knjige i širi se kako bi zadržala vašu rastuću kolekciju. Ideja za prenosive police za knjige pojavila se nakon što je Penguin pozvao marku nameštaja SCP da stvori „dom za knjige“.

Jedno od najnovijih Morrison-ovih dostignuća je novootvorena izložba na Kasminu u Čelziju u Njujorku. Ovo je takođe Morrison-ova prva samostalna izložba u Severnoj Americi. „Cork“ koja objedinjuje predmete nameštaja koji su u potpunosti realizovani kako samo ime izložbe kaže – u pluti.

„Razvijena od stabla hrasta i plute kao zaštitna obloga, ova posebna iteracija materijala je rekonstituisana iz neizabranih čepova za boce vina, od kojih su neke još uvek vidljive u svom izvornom obliku.