Ljubavna priča između Alvara i Aino Alto

Prošlog puta smo pisali o Bauhaus osnivaču Valteru i i Izi Gropijus, a ovu nedelju zaljubljenih posvećujemo još jednom dizajnerskom paru Alvaru i Aino Alto-u. 

Alvar Alto (Alvar Aalto) je možda najpoznatiji finski arhitekta i dizajner. Jedan od najvažnijih poduhvata u formativnom periodu njegovog stvaralaštva je Paimio sanatorijum u Finskoj. Projekat je u potpunosti izveden i adaptiran prema potrebama pacijenata. Ovo je ujedno i projekat koji je obeležio Altovu karijeru u dizajnu nameštaja, sa obzirom da je izumeo čuvenu Paimio stolicu za pacijente sa disajnim tegobama. Kroz svoju profesionalnu karijeru, Alvar Alto ipak nije bio sam. Njegova supruga Aino Alto je takođe bila arhitekta i sarađivala je sa Alvarom na mnogim projektima, uključujući i Paimio sanatorijum.

Alvar Alto i Vila Mairea

Aino Alto (u to vreme još Marsio) je upoznala Alvara na Helsinki univerzitetu za tehnologiju u Finskoj. Aino je važila za stidljivu i jako organizovanu osobu, dok je Alvar bio više harizmatičan i pomalo boemskog duha. Dokaz da se suprotnosti privlače je činjenica da su se zaljubili na fakultetu i da su postali bračni par 1924. godine.

Njihov zajednički rad je toliko isprepleten da je danas jako teško razlučiti koje projekte zapravo potpisuje Alvar a koje Aino Alto (sa obzirom da su radili u svojoj kompaniji Arkkitehtitoimisto Aalto dve decenije). Aino je najviše doprinela u dizajnu enterijera i dizajnu izložbenog salona. Njen metod i način razmišljanja je bio funkcionalistički, a njen doprinos se može prepoznati u pročišćenom i prefinjenom stilu projekata. Za Aino, istinska lepota se mogla dostići samo kroz pročišćena, jednostavna i praktična rešenja.

Alvar i Aino Alto su verovali u ideju totalnog dizajna (Gesamtkunstwerk) i princip unije tehnologije i umetnosti su postavili  jedan od glavnih okosnica svoje kompanije. Svi principi kompanije Artek su bazirani na istraživanju prirode materijala, kvaliteta i održivosti.

Da sumiramo, Alvar i Aino su verovali u promovisanje moderne vizuelne umetnosti kroz racionalnu proizvodnju nameštaja koja može podići svest potrošača o modernizmu. Koncept se zasnivao na Bauhaus principu forme i funkcije inkorporirajući skulpturalnu formu koja prati promenljivost i fluidnost ljudske forme.

Sa obzirom da su živeli u vremenu kada je u arhitekturi bilo mesta samo za muškarce, uloga i rad Aino Marsio-Alto je izostavljen iz diskursa istorije dizajna. Aino Alto je zapamćena kao dizajnerka u oblasti primenjene umetnosti, i žena Alvara Alta, ali realnost je nešto drugačija. Alvar i Aino Alto su sarađivali profesionalno kao jednaki partneri. Sa obzirom da su oboje bili arhitekte koji su blisko sarađivali sa izvođačima, tapetarima – njihov život se dosta razlikovao od drugih poznatih modernističkih parova poput Čarlsa i Rej Ims (Charles and Ray Eames) čiju ljubavnu priču možete pročitati ovde.

Jedna od najznačajnijih inovacija koju 1933. godine potpisuje i patentira Alvar Alto je takozvani L-leg sistem sa kojim se nogari stola mogu direktno montirati na sto. Alvar je smatrao ovaj sitem jednim od njegovih najvećih dostignuća i uporedio ga je čak sa arhitektonskim stubom i ulogom koju ima u arhitekturi. Neke od značajnijih metoda koje je Alvar primenio u industrijskoj proizvodnji su savijanje i spajanje drveta tako da finalni proizvod izgleda kao da je urađen iz jednog komada drveta. Vremenom, nove tehnologije i metode su promenile našu percepciju modernizma i dale popularnost nameštaju koji koristimo danas. To je jedan od razloga zbog kojeg smatramo da su Alvar i Aino Alto bili zaista pioniri modernističkog dizajna nameštaja.

Pored drugih projekata, bračni par Alto je radio i na projektu Vile Mairea koji im je omogućio da dizajniraju nešto u njihovom duhu – modernističko, novo ali i luksuzno. Ovaj projekat predstavlja ujedno i jedan od najboljih primera njihove zajedničke saradnje, gde je pored konsultacija u vezi sa projektom Aino bila zadužena i za dizajn enterijera.

Skoro celi svoj zajednički život Alvar i Aino Alto su proveli radeći za svoju kompaniju Artek, putujući u potrazi za novim proizvodima koje bi mogli uključiti u ponudu kompanije, ali i tražeći inspiraciju u određenim kompanijama koje su cenili (bili su posebno fascinirani Japanom i japanskom kulturom). Oboje su razvijali imidž kompanije pažljivo, i bilo im je jako važno da identitet kompanije uključuje istinske vrednosti dizajna – prave materijale, međunarodni pristup i posvećenost spajanju moderne umetnosti sa dizajnom).

Proces savijanja drveta u fabrici

Svakodnevni rad u fabrici Artek

Svoj nameštaj (i nameštaj kolega i cenjenih dizajnera) su oboje prodavali u okviru kompanije. Kada je njihov prijatelj i zvanični direktor Artek kompanije Nils-Gustav Hal preminuo, Aino je preuzela i taj deo posla na sebe. Nažalost, u januaru 1949. godine Aino Alto je preminula od karcinoma koji joj je dijagnostifikovan par godina ranije. Smrt voljenih je uvek teška, a za Alvara je ovo iskustvo bilo krajnje traumatično i godinama kasnije, čak i kad se opet oženio je jako teško govorio o svojoj prvoj ljubavi.

Ipak, Alvar i Aino Alto će ostati upamćeni u istoriji dizajna kao par koji je zaista promenio našu percepciju šta nameštaj može biti – od masivnih, teških predmeta do pročišćenih, praktičnih i estetski primamljivih predmeta koji imaju jednu glavnu funkciju.