Ljubavna priča između Valtera i Ize Gropijus

Bauhaus škola za arhitekturu, umetnost i dizajn je zvanično otvorena u Vajmaru 2019. godine i tokom svog kratkog delovanja je ostavila ogroman uticaj na svet dizajna i arhitekture. Ove godine se obeležava 100 godina od osnivanja škole i širom Nemačke možete pronaći mesta i centre aktivnosti modernizma. Celi program možete pogledati ovde.

Nasleđe Bauhausa je i danas prisutno u svim sferama života modernog čoveka – od arhitekture, dizajna enterijera i nameštaja do celokupne ideje „forma koja prati funkciju“. Ne možemo govoriti o Bauhausu, a da ne pomenemo njenog osnivača Valtera Gropijusa – čoveka sa vizijom i željom da približi umetnost svima, da umetnost ne bude luksuz pojedinca.

Gropijus je osnovao Bauhaus sa vizijom da ujedini sve grane umetnosti i inkorporira umetnost, arhitekturu, grafički dizajn, dizajn enterijera, industrijski dizajn i tipografiju implementirajući ih u nešto konkretno i opipljivo. Pogledajte samo neke od najznačajnijih Bauhaus proizvoda:

B32 Stolica

Wassily Stolica

Kada većina ljudi pomisli na Bauhaus, ime Valtera Gropijusa kao idejnog stvaraoca uvek je tu, međutim ime njegove žene Ize Gropijus nećete čuti tako često, iako je bila kreativni partner i Valterov oslonac.

Ize Gropijus je živela sa Valterom na Bauhausu u formativnom periodu rada škole, i između ostalog bavila se organizacijom samog programa škole. Nažalost, govorimo o vremenu kada su žene bile u senci muškaraca, spremajući hranu i prekucavajući tekstove i vodeći korespodenciju. Kao i mnoge druge umetnice i žene umetnika, Ize Gropijus je ostala izostavljena iz tradicionalnih diskursa istorije umetnosti

Valter i Ize Gropijus su bili zaista izuzetni! Bili su hrabri ljudi sa vizijom i živeli su svoje živote u skladu sa estetikom koju su promovisali. Oni su zaista živeli sve što je Bauhaus kao institucija predstavljao.

Walter and Ise Gropius

Ljubavna priča između Valtera i Ize Gropijus je počela 1923. godine kada su se upoznali  na predavanju u Hanoveru. Kao što je tipično za to doba, Ize (u to vreme Ize Frank) je bila devojka iz srednje klase, sa ugovorenim brakom koji je trebao da osigura finansijski status njene porodice. Jedne večeri, Ize je otišla na razgovor i predavanje o novom pokretu i programu Bauhaus koji je primao kako muške tako i ženske studente.

Kako Vendi Hubard, menažder Gropijus kuće u Linkolnu, Masačusetsu kaže „pogledi su im sreli u auditorijumu“, kasnije Valter je saznao ko je ona i njihova ljubavna priča tu počinje. Kasnije, Ize je odlučila da napusti svoj pređašnji život, otkaže planove za venčanje i da se upusti u nešto što nije bilo sigurno.

Nakon venčanja, Ize Frank je postala Ize Gropijus, međutim na Bauhausu je imala nadimak „Gđa. Bauhaus“ jer je imala važnu ulogu u organizaciji škole. Ovaj bračni par je verovao u nasleđe svakodnevnih predmeta, i podizanje svesti o dizajnu kao takvom koji pored estetike pre svega da bude funkcionalan. Iz dokumentarnih fotografija sa Bauhausa možemo videti da je čak i njihova garderoba i stil oblačenja odisao Bauhaus idealima, sa obzirom da su oboje bili epitomi škole.

Exterior of the Gropius House in Lincoln, MA. Courtesy of Historic New England.

Ize i Walter su pored bračnog života delili bili i profesionalni partneri i sarađivali su zajedno na raznim projektima. Na primer, Ize je doprinela enterijeru prostorija za profesore na Bauhausu u Desauu  (posebno je zaslužna za kuhinju, sa obzirom da to tada otvoreni tip kuhinja nije bio ustaljena forma). Par je živeo u jednoj od tih kompleksa na Bauhausu u kasnim dvadesetim godinama, pre nego su se preselili u Berlin i emigirirali u Veliku Britaniju sa Brojerom i drugim profesorima i studentima sa Bauhausa. 

Čak i pre nego je nacistički režim došao na vlast u Vajmarskoj republici, na Bauhausu je postojao politički pritisak. Nacistički pokret je od samog početka osporavao Bauhaus, zbog navodno komunističkih i levičarskih ideja koje su se propagirale u školi. Iako je Gropijus pokušavao da na sve načine apeluje, sa obzirom da je bio ratni veteran i patriota, da njegov rad i škola nemaju subverzivne političke namere škola je zatvorena u aprilu 1933. Međutim, to nije bio kraj, sa emigracijom studenata i profesora ideja Bauhausa je nastavila da živi.

Valter i Ize Gropijus su neko vreme proveli u Londonu u izgnanstvu, međutim uvidevši da situacija u Nemačkoj postaje sve gora, 1937. godine emigrirali su u Ameriku i smestili se u Linkoln, Masačusets – gde je Valter dobio poziciju profesora arhitekture na Harvardu. Za to vreme, Ize je nastavila da eksperimentiše sa fotografijom, ali je i nastavila da se bavi izradom nakita. Dok je živela u Nemačkoj, Ize se ostvarila i kao autor, sa nekoliko eseja o dizajnu, modi i tehnologiji. Takođe, Ize je bila odgovorna za elaboraciju Gropijusovih ideja i uređivajući razne njegove eseje.

U svom novom domu u Linkolnu, Walter i Ize su nastavili da propagiraju i žive Bauhaus ideale, organizujući večeri i druženja za svoje kolege i prijatelje poput Pol Klea, Vasilija Kandinskog, Jozefa i Ani Albers. Oni su uredili svoj životni prostor u Americi prema principu tradicionalne arhitekture koja odgovara potrebama modernog čoveka. I enterijer i eksterijer kuće je predstavljao otelotvorenje Bauhaus ideala – od modernog escajga, elegantnog nameštaja do njihove umetničke kolekcije koju su mahom činili radovi studenata i profesora sa Bauhausa.

Valter i Ize Gropijus su bili zaista kreativan i idealan par, koji iako je živeo u vremenu tradicionalnih vrednosti, je uspeo da promeni našu percepciju i viziju doma kao mesta za život koje može da bude deo modernističkog pokreta.

Mnogi Bauhaus ideali su i danas prisutni u našem svakodnevnom životu, iako ne razmišljamo previše o elegantnom dizajnu ručke za vrata ili o dizajnu električnog kuvala. Ali ako pogledate pažljivo oko sebe, videćete osnovnu Bauhaus ideju u mnogim predmetima u vašem okruženju.